Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” wprowadzono nowy rodzaj świadczenia tzw. świadczenie dobry start.

  Świadczenie dobry start przysługuje:

  1. rodzicom, opiekunom faktycznym, opiekunom prawnym, rodzinom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka, dyrektorom placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorom regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych – raz w roku na dziecko
  2.   osobom uczącym się – raz w roku.

 Świadczenie  przysługuje w związku z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia:

1) przez dziecko lub osobę uczącą się 20  roku życia;

2) przez dziecko lub osobę uczącą się 24  roku życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.

 Świadczenie dobry start przysługuje także w przypadku:

 1) ukończenia 20 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 20  rok życia;

2) ukończenia 24  roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 24  rok życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się  legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.

Aby otrzymać wsparcie  należy złożyć wniosek. Na terenie gminy Świnna realizacją świadczeń będzie zajmował się Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Świnnej.

Wnioski o świadczenie  przyjmowane i realizowane będą w formie elektronicznej od dnia 1 lipca 2018 r. ,w formie papierowej od dnia 1 sierpnia 2018 r.  W tym samym czasie osoby będą mogły również składać wnioski o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego, świadczenia wychowawczego czy też świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  Wniosek o świadczenie Dobry Start  należy złożyć najpóźniej do 30 listopada.

W przypadku wniosków złożonych w lipcu i sierpniu, rodziny świadczenie  otrzymają nie później niż 30 września. W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach gminy będą miały maksymalnie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku na jego rozpatrzenie i wypłatę świadczenia.

W celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania świadczeń  zrezygnowano z konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej – będą one wydawane jedynie w przypadku odmowy przyznania świadczenia, a także w sprawach nienależnie pobranych świadczeń.

Świadczenie "Dobry Start" jest zwolnione od podatku. Nie podlega egzekucji ani wliczeniu do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia.

Świadczenie nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowania przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole.


Jednocześnie informujemy,że korespondencja dotycząca realizacji świadczeń Dobry Start kierowana będzie na podane przez Państwa adresy poczty elektronicznej z następującego adresu: gops@swinna.pl. Jest to jedyny adres poczty elektronicznej GOPS Świnna, który będzie wykorzystywany w tym celu.